Wat is een wedstrijdoptimist en welke eisen worden er gesteld aan een wedstrijdoptimist?
Een wedstrijdoptimist is een Optimist die voldoet aan de geldende klassenvoorschriften. De Optimistklasse is een zeer strikte eenheidsklasse. Dit betekent dat een polyester wedstrijdoptimist is samengesteld uit drie delen (romp, middenschot met zwaardkast, dekrand met mastdoft) die zijn gemaakt in mallen die individueel zijn goedgekeurd door de International Optimist Dinghy Association (IODA). Om dit controleerbaar te maken is iedere mal voorzien van, en geregistreerd onder, een uniek nummer. De nummers van de mallen zijn terug te vinden in iedere wedstrijdoptimist die met behulp van die mallen is gebouwd.
De werkwijze waarbij de bootbouwers geregistreerde mallen gebruiken, is sinds 1995 verplicht. Daarom wordt een wedstrijdoptimist ook wel aangeduid als een IOD’95-Optimist.
Naast de malnummers moet een wedstrijdoptimist ook zijn voorzien van een ISAF Building Fee sticker en een meetcertificaat. Op dit meetcertificaat staan alle belangrijke maten genoteerd, zoals die door een door de zeilautoriteit erkende meter zijn gemeten. Op het certificaat staan ook de malnummers en een uniek bouwnummer. Dit bouwnummer is weer terug te vinden op de sticker.
Maar er is meer dan een goedgekeurde romp. Ook de mast, giek, spriet, het zwaard en het roer moeten aan de geldende klassenvoorschriften voldoen. En zeker wat betreft het roer wil dat bij een controlemeting tijdens een evenement nog wel eens problemen geven, omdat de voorschriften in het recente verleden zijn aangescherpt. Zo zijn roertjes met een ‘ronde hap’ uit de achterkant niet meer toegestaan.
Voor een zeil waarmee aan wedstrijden wordt deelgenomen, geldt eigenlijk hetzelfde. Bij ieder wedstrijdzeil hoort een meetcertificaat waarop alle belangrijke maten zijn genoteerd. Ook een zeil moet zijn voorzien van een uniek nummer. Het unieke nummer staat in een (IODA) button die in de halshoek van het zeil is geslagen. Tevens moet het zijn voorzien van de handtekening en datum van een door de zeilautoriteit erkende meter die het zeil heeft gemeten. Op het certificaat staan ook maten betreffende de grootte en de positionering van de zeilnummers en de land-letters.
De geldende klassenvoorschriften zijn gepubliceerd op de IODA-site bij de TECHNICAL / CLASS RULES en ook hier beschikbaar.
Belangrijkste voorschriften uit IODA Class Rules (veiligheid)
(regel 4)
4.1 Tijdens de race mag slechts één persoon aan boord zijn.
4.2
(a) De stuurman moet een persoonlijk drijfmiddel dragen dat voldoet aan de minimumnorm ISO 12402-5 (niveau 50) of gelijkwaardig. Alle door de fabrikant geleverde bevestigingsmiddelen moeten worden gebruikt op de manier waarvoor ze zijn bedoeld. Een fluitje moet stevig aan het persoonlijke drijfmiddel worden gedragen.
(b) Met verwijzing naar de Raceregels van het Zeilen mag het totale gewicht van de kleding en uitrusting die door een deelnemer wordt gedragen of gedragen, met uitzondering van schoeisel, niet meer dan 8 kg bedragen wanneer het wordt gewogen zoals bepaald in Bijlage H van de Raceregels.
(c) Hangbroeken zijn toegestaan, op voorwaarde dat ze niet aan de boot zijn bevestigd en geen verstijving bevatten die zich onder het kniegewricht kan uitstrekken.
4.3 De volgende uitrusting moet tijdens het racen aan boord zijn:
a) een of meer hoosvat, die elk afzonderlijk en stevig aan de romp worden bevestigd door middel van een of meer lijnen of elastische koorden. Een hoosvat heeft een inhoud van ten minste één liter.
(b) Een sleeplijn van een enkel stuk drijftouw, met een diameter van ten minste 5 mm (advies 6mm) en een lengte van ten minste 8 m (zonder knopen), stevig bevestigd aan de mastvoet. (zie ook 3.2.6.1).
(c) Een peddel van hout en/of kunststof, met een gewicht van ten minste 200 g, een hoekradii van ten minste 5 mm en een blad met een rechthoek van 200 mm x 130 mm, moet stevig aan de romp zijn bevestigd door middel van een vanglijn of een elastisch koord.
4.4 Een anker hoeft alleen te worden meegevoerd als dit specifiek is voorgeschreven in de vaarinstructies.
4.5 Tenzij schade een romp, zeil, ligger of folie onbruikbaar maakt tijdens een evenement, mag gedurende het evenement slechts één romp, zeil, mast, giek, spriet, zwaard en roer worden gebruikt. Een dergelijke wijziging van de uitrusting moet worden goedgekeurd door de Technische Commissie of, bij afwezigheid daarvan, door de Wedstrijdcommissie.
4.6 Als er een nationale Optimist Class Association is van het land waar de boot is geregistreerd, is de eigenaar lid. Indien een boot deelneemt aan een internationale regatta, moet de deelnemer lid zijn van een nationale Optimist-vereniging of een andere organisatie die zelf lid is van de IODA zoals gedefinieerd in artikel 3, onder a), van de IODA.